søndag 24. august 2008

Mine første uker!

Jaja, så ble det en blogg på meg også! Jeg er litt usikker på hvor mye jeg kommer til å "henge" på denne siden, men jeg skal nå i hvert fall gi den et forsøk!

Litt praktisk og kort info:



  1. Jeg skal bo et år i USA (nærmere bestemt Howell i Michigan)

  2. Jeg jobber her som aupair (barnepasser)

  3. Jeg bor hos en hostfamily (Maples er etternavnet). De har to små gutter på 3 og 5 år. Yngstemann heter Sawyer, eldstemann Parker. Foreldrene: Tania og Joseph (Joe).

  4. Jeg har eget rom og bad (mye purple...) legg merke til at også denne siden er lilla...

  5. Huset i seg selv er stort med stor hage og playset for de yngste

  6. Nabolaget: egentlig ikke mye til nabolag... akkurat denne gaten er ganske ny med bare noen få hus, men kommer man seg ut til hovedveien (1min unna) så er det store butikker, sentrum i Howell osv. Er faktisk ganske koselig i "downtown Howell"
  7. Jeg kommer ikke til å komme til Norge i løpet av året: so feel free to visit me! ;)

Dette er da gutta boys!:






Det var vel nok av det praktiske... Jeg kom til USA (NY) for tre uker siden (i morgen)... Først var jeg nemlig på et kurs med 200 andre aupairer fra "all over" i fire dager. Disse dagene var hektiske, men også innholdsrike:) Vi fikk muligheten til å dra til NY på guidet tur og alene en gang... Jeg og mine norske aupair-venner benyttet oss selvfølgelig av dette. Mulig du har sett noen bilder fra NY på face;)

NY var btw helt fantastisk! Jeg ble helt fasinert av hvor enorm hele byen er. Er utrolig spennende å komme til et så kjent sted som man bare har hørt om og sett bilder av. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe meg et nytt kamera i NY, men det ble det ikke noe av. Noen av de andre norske jentene og jeg gikk inn i en kamera/alt-mulig-butikk og snakket med en utlandsk mann som tydeligvis ikke hadde peiling på kamera.. Han var snill og hjalp oss, men da jeg sa jeg måtte tenke meg om ble han utrolig snurt og sa at jeg ikke ville ha kamera, at det var for dyrt osv... Plutselig begynte han å prute seg selv nedover... En veldig spesiell og rar opplevelse ... hehe. Endte med at han overså meg og at jeg gikk ut av butikken.



Etter dagene i NY var det tid for å skilles, noe som faktisk var ganske rart. Vi norske jentene hadde fått veldig god kontakt (noe som vi fortsatt holder) og vi ville vel egentlig bare være oss fem sammen resten av året. Var så fint å endelig snakke med andre som skulle ut på det samme eventyret... Men, vi sa hadet og jeg satt meg på flyet mot Michigan... Jeg var så nervøs der jeg satt... Måtte bytte fly og vente lenge, men det var vel egentlig greit. Jeg trengte litt tid til å bare samle meg og være for meg selv.


Jeg møtte i hvert fall familien på kvelden og det gikk veldig greit. Jeg fikk ikke hilst på guttene før dagen etter og da hang det et stort hvitt ark hvor det stod "Welcome Fride" på i stua.

Welcome skiltet mitt!! Jeg ble fortalt veldig nøye hva som hadde blitt fargelagt av Katharina (forrige aupairen) og barna... :


På rommet mitt, kommoden med bilder, speil og blomst på:






Dette er fra badet mitt (som ligger rett ved siden av rommet):





Også fra badet:



Og her er min seeeeng:) :







De første ukene her har gått litt opp og ned. Jeg har snakket mye med mamma og pappa på tlf, noe jeg er utrolig glad for. Det har vært/og er så mye nytt å venne seg til. Alt er annerledes: kultur, mat, familieregler, samfunn, språk, hverdag, situasjon osv.





De første fem dagene var den aupairen som allerede har vært her et år her. Det var utrolig fint å kunne snakke med henne om familien og generelt hvordan det føles å komme til et nytt sted og skulle bo der et år. Hun hadde byttet familie en gang og beholdt vennene fra det andre stedet, så vennene hennes bor ca 45 min+ unna meg. Jeg møtte vennene hennes noe ganger med henne og det var utrolig hyggelig. Det eneste som er dumt er jo avstanden.





Det er også noe som kan være litt vanskelig her. Det med å finne venner. Hjemme har jeg allerede etablert mange venner. Og jeg føler meg heldig for alle de gode vennene jeg har i Norge! Da jeg kom hit hadde jeg på en måte ingen. Jeg har heldigvis blitt kjent med noen jenter som ikke bor så langt unna her, og i går var vi på et aupairmeeting hvor jeg traff en norsk aupair:) En jente fra Colombia, Sandra, overnattet hos meg fra fredag til lørdag. Det var utrolig koselig å bare ha en liten jentekveld igjen! Jeg ser for meg at vi to kommer til å finne på mye i løpet av året, vi kommer virkelig godt overens.





Jeg vurderer å starte i et kor her. Det kalles "The spirit of Detroit" og de er utrolig gode. De synger alt fra rolige sanger til opptempo. De synger slagere og egentlig typisk amerikansk kor-musikk. For de som ikke vet det så kommer jo Aretha Franklin, Jackson Five, Stevie wonder ++ fra Detroit området. Og hele dette området kalles Motown. (så jeg bor på en måte i motown). Så dette koret synger litt Motown-music! De synger f.eks RESPECT! noe som er utrolig moro. En liten ulempe med dette koret kan være at alle er mye eldre enn meg. Det er forresten et damekor, acapella (altså bare vokal/uten komp). De fleste er i 30-50årene, pluss minus. Men, jeg får bare se hva jeg gjør. De beveget seg mens de sang, og hadde faktisk danse-bevegelser til noen av sangene... (noe som er harry-men moro).





Jeg tenker også på å starte å trene bordtennis hver uke, men er litt usikker. (hadde jo faktisk vært utrolig moro da... bordtennis av alle ting)






I dag er det søndag og familien er på båten. Jeg kunne blitt med, men synes det er veldig deilig å ha huset for meg selv. I morgen skal jeg ta en obligatorisk engelsk-test (på tre timer), og på tirsdag skal jeg snakke med en person som skal hjelpe meg å velge et fag. Jeg kommer til å ta et fag en kveld i uka nemlig...




Savner Norge litt, men samtidig er det nå alt begynner for meg... I can feel it! Jeg håper alle har det bra!!!





Stooor klem<3




(PsSs: var sikkert noen som så på facebook at jeg spiser oat meal/havregrøt i store mengder... vel, det gjør jeg i hvert fall. Det er den eneste maten her som minner meg sånn skikkelig om Norge, og det er utrolig deilig)

1 kommentar:

Anonym sa...

du har fått din første kommentar!:D fortsett å skrive fride, dette var veldig spennende å lese;) jeg lurer på å blogge littfra Paris også, hvis jeg gidder.. Glad i deg, take care!<3